سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در جریان اعتراض جنبش‌های مخالف جنگ و استفاده از پهپادها در آمریکا، 30نفر دستگیر شدند.

دستگیری

به گزارش نیویورک‌تایمز، صبح دیروز ده‌ها نفر خارج از پایگاه هوایی هانکوک در شهر سیراکیوز ایالت نیویورک تجمع کرده و به استفاده ارتش آمریکا از پهپادها در حملات مخفیانه در کشورهایی چون پاکستان و یمن اعتراض کردند. این افراد که شمارشان به 300نفر می‌رسید با در دست داشتن تصاویری از قربانیان حملات پهپادهای آمریکایی ازجمله زنان و کودکان به‌ویژه در پاکستان، خواستار توقف استفاده از این روبات‌های جنگی در حملات و عملیات ارتش آمریکا شدند. این افراد به‌طور نمادین جنازه قربانیان حملات را به سمت در پایگاه هوایی آمریکا در سیراکیوز تشییع کردند. این پایگاه هوایی، یکی از مراکز کنترل و فرماندهی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خارج از خاک این کشور است. در این مرکز، اطلاعات جمع‌آوری شده توسط پهپادهای آمریکایی پردازش می‌شود و درباره اهداف حملات این پهپادها تصمیم‌گیری می‌شود.

وقتی عده‌ای از معترضان با در دست داشتن جسد نمادین یک قربانی کودک این حملات به در ورودی پایگاه هوایی نزدیک شدند، نیروهای پلیس به آنها اخطار دادند که کار غیرقانونی انجام می‌دهند. بعد از مدتی نیروهای پلیس به سمت معترضان حرکت کرده و 30نفر از آنها را دستگیر کردند. پلیس اتهام دستگیر‌شدگان را اخلال در نظم و مانع‌تراشی در کار دولت اعلام کرد.

در این تجمع اعتراضی گروه‌هایی از ایالت‌های مختلف آمریکا شرکت داشتند. هفته گذشته نیز تجمع مشابهی مقابل خانه مدیرعامل شرکت جنرال اتومیک که از شرکت‌های سازنده و تأمین‌کننده پهپاد برای ارتش آمریکاست، در سن‌دیه‌گو برگزار شد. همچنین قرار است همزمان با نشست سالانه شرکت بوئینگ، معترضان آمریکایی در شیکاگو علیه همکاری این شرکت در ساخت و کاربرد پهپادها، دست به تجمع و تظاهرات بزنند. معترضان به کشتار غیرنظامیان در حملات پهپادهای آمریکایی اعتراض دارند.

همزمان این روزها در انگلیس نیز مخالفان استفاده از پهپادها، به سیاست جدید دولت لندن در کاربرد این روبات‌های جنگی اعتراض کرده‌اند. تصمیم تازه وزارت دفاع انگلیس برای انتقال مرکز کنترل و فرماندهی پهپادهای انگلیس به شهر لندن، اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر و مخالفان جنگ را به‌دنبال داشته‌است. انگلیس در افغانستان از هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات جمع‌آوری اطلاعات و همچنین حمله به مقر شبه‌نظامیان استفاده می‌کند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در دولت اوباما افزایش قابل‌توجهی داشته و به‌ویژه در پاکستان از این هواپیماها در حملات روزانه استفاده می‌شود. دولت آمریکا می‌گوید این حملات در کشتن رهبران و فرماندهان القاعده به‌ویژه در پاکستان موفق بوده‌است اما اعتراض به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به‌خاطر اشتباهات زیاد آنها در کشتار غیرنظامیان، در سراسر جهان شدت گرفته‌است.

کد خبر 211859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز